Herkomst van violen en hun (klank)kenmerken: de vooroordelen
Een Duitse viool klinkt “donker” en een Franse viool “mild en rond”. Zijn dit vooral vooroordelen of kun je aan de herkomst van de viool werkelijk iets zeggen over de klank? Enerzijds is elke viool uniek en klinkt daardoor anders. Anderzijds kent een regio of land van herkomst zijn eigen bouwkenmerken. En kan de vraag en klankvoorkeur in de ene regio anders zijn dan in de andere. Dit heeft invloed op de klank. Hieronder een opsomming van veel gehoorde “vooroordelen“.
Saksische violen hebben over het algemeen een goede prijs-kwaliteit verhouding. Ze werden in begin van de vorige eeuw in grote getale gemaakt en er is daarom veel aanbod. Naast de meer serie-matige exemplaren zijn er ook hele mooie van goede kwaliteit. Vooral rond 1920 was het bij Saksische vioolbouwers gebruikelijk eigen hand gebouwde violen op de markt te brengen zonder etiket en naam. Deze zijn daarom relatief goedkoop en doen vaak niet onder voor veel duurdere Franse en Mittenwald violen.
Met een iets ruimer budget zijn Franse violen vaak populair. Ze zien er over het algemeen verzorgd uit en staan bekend om hun warme, ronde klank.
Laat je bij het zoeken naar je ideale viool echter niet te veel leiden door deze stereotypen. Er zelf op spelen en de klank beoordelen is uiteindelijk veel belangrijker!