Viool bouwen

Zelf een viool bouwen | 2

Het voor- en achterblad heb ik nauwkeurig afgetekend op de krans. Dit gaat met een ringetje, zodat de randen van de bladen iets over de krans heen vallen. Het voorblad bestaat altijd uit 2 delen. Een blad uit 2 delen is sterker en daarom een voordeel. Het esdoorn achterblad kan uit 2 delen bestaan zoals die van mij, maar dit hoeft niet. De keuze hiervoor is vooral esthetisch. Mijn tweedelig achterblad is ‘gespiegeld’; de vlamming komt zo het mooiste tot uitdrukking. Veel mensen vinden een eendelig achterblad mooi, Vooral als er een mooie, diepe vlamming van het hout te zien is.

Met behulp van gutsen en schaafjes heb ik de welving van de bladen gevormd. Eerst heb ik de buitenkant van het blad in de juiste vorm gestoken. Daarna heb ik de binnenzijde van het blad uitgehold. De dikte van de bladen, die over het blad heen varieert, luistert erg nauw en is van grote invloed op de klank. Om er zeker van te zijn dat er een mooi geluid uit deViool f-gat viool komt hebben we gemeten of de juiste modussen en frequenties in de bladen zitten. De dikte van de bladen varieert van 2,4 tot 4,5 mm.

Naast de inleg moeten in het voorblad de f-gaten gesneden worden. Dit heb ik gedaan met een heel scherp mes. Belangrijk hierbij is dat je steeds in de goede richting snijdt. Je mes wil namelijk de richting van de nerf volgen en dan is het handig als je naar de goede kant ‘uitschiet’. De rondjes van de f-gaten heb ik met een speciaal soort cilinder vormig mesje er uit gesneden, zodat deze exact rond worden. Uit de losse hand krijgt je het nooit zo strak. Tenslotte heb ik de vleugels in de onderkant van de f-gaten aangebracht met een guts en schraapstaal. Ik merkte dat dit een hele kunst is om deze vleugels mooi strak te krijgen. Bij je eerste viool moet je niet te kritisch zijn;)

Hals en krul

Het snijden van de krul is weer een heel ander karwei, meer beeldhouwen. Met gutsen heb ik de juiste rondingen gemaakt. Een mooie krul is symetrisch. Hoewel…  de oude Italiaanse meesters creëerden bewust asymmetrische lijnen en vormen om de krul een meer dynamisch Viool hals en krulen expressief karakter te geven. Stradivarius en anderen zijn hierbij beïnvloedt door de late Barok periode waarbij emotie en artisticiteit meer de nadruk kregen. Mijn krul heeft ook lichte asymmetrie. Ik heb me hierbij door de oude meesters laten inspireren:)

In mijn krul heb ik het gat voor de a-snaar verkeerd afgetekend (zie foto). Helaas! Deze moest ik toen weer opnieuw vullen. Dit gebeurd ook wel eens met oude violen waarvan de gaten inde loop van de tijd te groot zijn geworden. Toen de krul en hals klaar waren heb ik deze onder de juiste hoek aan de viool gelijmd. Deze verbinding is heel sterk doordat het blok van de hals in de viool taps toeloopt en zich daarom vanzelf bijna vastklemt. De viool is nu bijna klaar. Nu nog het lakken…..

 

 

Heb je deel 1 gemist?

Lees dan snel hoe het begon in deel 1.